Madeleine Högman och Karin Leipstö, ansvariga för IT-pedagogik på Murgårdsskolan F-6 i Sandviken, har utvecklat ett värdefullt och omfattande material för att hjälpa elever bli kunniga och kritiska internetanvändare.

Elevers Digitala Filter – Bli Digitalt Kritisk

Deras arbete är tillgängligt på www.natsmarta.se, där lärare och pedagoger kan ta del av resurserna för att implementera i sina egna klasser. Här delar de med sig av sitt arbete och tankarna bakom det.

Denna textmassa skapades av By marielinder | 5 november, 2014 och jag har skrivit om den

Ökad Medvetenhet i Ett Digitalt Samhälle

Madeleine och Karin strävar efter att öka medvetenheten kring nätanvändning bland både barn och vuxna. I dagens samhälle, där kommunikations- och informationsflödet är intensivt och snabbt, är det viktigt att förstå hur vi kommunicerar online och vilka krav och möjligheter som följer med det.

De vill öka kunskapen om hur man kan agera som ansvarig publicist och användare av nya kommunikationsplattformar.

Elevers Digitala Filter

Från Tidig Ålder till Medvetna Internetanvändare

När de inledde sitt arbete märkte de att mycket av det tillgängliga materialet på nätet riktade sig till äldre elever och ofta behandlade specifika ämnesområden. De insåg att många yngre barn redan är aktiva internetanvändare och besöker populära sajter som YouTube.

Därför är det viktigt att introducera koncept som källkritik och inre filter redan i förskolan och tidiga skolår. Deras resurs omfattar lektionsförslag och en sammanhängande plan från förskoleklass upp till årskurs 6, som ständigt uppdateras i takt med den teknologiska utvecklingen.

Läroplansbaserad IT-pedagogik

Arbetet bygger på läroplanens mål och fokuserar på att utveckla ett kritiskt tänkande kring internetvanor och digital närvaro. Eleverna får möjlighet att reflektera över sitt beteende på sociala medier, hantering av bilder och filmer, samt identifiering och hantering av kränkande handlingar.

Diskussioner kring digital identitet och skydd mot nätets faror ingår också, liksom grundläggande kunskaper om upphovsrätt, demokrati och källkritik. Målet är att ge eleverna verktyg för att navigera i den digitala världen på ett medvetet och säkert sätt.

Ett Holistiskt Perspektiv på Digitalt Lärande

Madeleine och Karin betonar vikten av att se helheten och hur våra handlingar på nätet påverkar oss och andra. Deras arbete integrerar IT fördelar med rika möjligheter till kommunikation och lärande.

Genom att utbilda eleverna i dessa frågor från tidig ålder, skapar de en stark grund för ett ansvarsfullt och informerat deltagande i den digitala världen.

Deras insatser visar hur viktigt det är att tidigt integrera digital kompetens i undervisningen för att förbereda eleverna för framtidens utmaningar och möjligheter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *