Bloggar har blivit ett av de mest populära verktygen inom utbildningssektorn, särskilt när det gäller kompetensutveckling kring digitala medier. Detta framgår tydligt från Pedagogiskt Utvecklingscentrum Dalarnas (PUD) satsningar, där många pedagoger och elever har börjat blogga i samband med utbildningar.

Blogg – En Maktfaktor inom Pedagogiken

Bloggar används i många former, inklusive klassbloggar, rektorsbloggar, tematiska bloggar och elevbloggar. Den stora fördelen med bloggar är deras mångsidighet och enkelhet, samt att de är kostnadsfria att starta och underhålla.

Denna text är baserad på tidigare blogginlägg som skrevs av: By marielinder | 31 augusti, 2014

Autenticitet och Engagemang

En blogg kan skapa en mer autentisk lärandeupplevelse, vilket Dan Åkerlund, lektor vid Karlstads universitet, påpekar i sin avhandling ”Elever syns på nätet – multimodala texter och autentiska mottagare”.

Han betonar att det blir meningsfullt för elever att skriva och skapa innehåll om de har en verklig mottagare som är intresserad av deras arbete. Detta gäller särskilt när elever kommunicerar med sina jämnåriga, en viktig del av deras liv.

bloggen pedagogiskt verktyg

Multimodala Texter

Bloggar möjliggör ett utökat textbegrepp där bild, film och ljud kan publiceras tillsammans med eller istället för skriven text. Det finns bloggar som endast publicerar podcasts, videobloggar och fotobloggar, vilket gör bloggar till ett användbart verktyg för arbete med elever med olika typer av perceptuella begränsningar.

Öppenhet och Samarbete

Bloggar kan öppna klassrummet mot omvärlden och fungera som fönster in i skolans vardag. De ger elever och lärare möjlighet att visa upp sitt arbete och dokumentera sin vardag, vilket stärker den gemensamma historien och bidrar till samarbete och vi-känsla.

Bloggar tränar också eleverna i att uttrycka sig offentligt och i att använda moderna medier som foto och film, samtidigt som de lär sig om upphovsrätt och laglig användning av material.

Praktiska Exempel och Regionala Initiativ

I Falu kommuns grundskolor har många pedagoger börjat blogga, med stöd från Anton Ek, som arbetar både på Skolkontoret och Hälsinggårdsskolan. Bloggarna samlas på skolafalun.se, en portal för pedagogiska bloggar i Falun.

Anton Ek betonar vikten av att rektorer är drivande i detta arbete, och i augusti anordnade han en workshop för lärare och rektorer med god uppslutning.

Elevbloggar som Lärverktyg

Åsa Yngvesson, som undervisar i ekonomi på Mora gymnasium, använder bloggar i sin undervisning. Hon låter varje elev skapa en blogg i början av kursen, där de avslutar varje lektion med att reflektera över vad som gåtts igenom.

Detta leder till ökat lärande och ger Åsa som lärare insikt i vad som fungerar bra och mindre bra under lektionerna, samt möjlighet att ge direkt feedback.

Bloggande som Portfolio

På Lugnetgymnasiet i Falun planerar lärarlaget på Introduktionsprogrammet (IM) att börja använda bloggar som en del av undervisningen. Varje elev ska ha en egen blogg där de gör inlägg baserade på olika arbetsuppgifter, och inläggen ska vara synliga för kamrater och lärare för att möjliggöra feedback och kommentarer.

Bloggen ska fungera som en portfolio som följer eleven genom skolsystemet, vilket kan gynna både lärande och språkutveckling.

Klassbloggar i Grundskolan

Sara Lindfeldt i Gagnefs kommun bloggar regelbundet med sina lågstadieelever. Bloggen ger föräldrarna insikt i skolvardagen, vilket de upplever som mycket positivt. Sara ser hur lätt eleverna tar till sig den nya tekniken och utvecklar sina kunskaper.

Hon betonar vikten av att tidigt ge eleverna möjlighet att hantera digitala verktyg för att de ska ha en god grund att stå på i framtiden.

Förbättrad Kommunikation och Insyn

Många fritidshem använder bloggar för att ge vårdnadshavare större insikt i verksamheten och för att förmedla praktisk information. På Pedagog Dalarnas sida strävar vi efter att samla så många regionala skolbloggare som möjligt.

Bloggandet är inte bara ett verktyg för lärande utan också en plattform för att dela och utveckla pedagogiska metoder, främja digital kompetens och skapa ett rikare och mer interaktivt utbildningsmiljö.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *